Lesaanbod sportcentrum marian

Stille Kracht


Stille Kracht  - Hatha Yoga

Het doel van Hatha Yoga is om lichaam en geest samen te brengen. Hatha Yoga is een fysieke yoga variant die voor het grootste deel bestaat uit beoefening van lichaamshoudingen  (asana's) en ademhalingstechnieken  (pranayama). Het zijn voornamelijk niet-bewegende asana's (statische houding). Hatha is een stroming zonder duidelijke oprichter of goeroes, waardoor het heel open is.

"Yoga met beide voeten op de grond".

1. We beginnen de les met een ademhalings/concentratie oefening. Je kan even tot rust komen en zo met volle concentratie aan de les beginnen. 

2. Om op te warmen doen we vaak een serie Zonnegroeten (een serie vloeiende bewegingen om je lichaam voor te bereiden op de verschillende houdingen die volgen.

3. We sluiten de les af met een ontspanningsoefening, waarin je wordt begeleid om je lichaam te ontspannen en je gedachten te kalmeren.

De rol vd docent is richting en energie geven zonder dat je wordt belemmerd in je concentratie. Goed en fout zijn zaken vh ego en dat probeer je los te laten. De dingen laten gebeuren en daar toeschouwer van zijn. Dat bewustzijn kun je alleen op eigen kracht, met je eigen lichaam bereiken. Ik corrigeer hier en daar, maar veel praten rondlopen en corrigeren leidt vooral heel erg af.

Hatha Yoga oefeningen zijn niet prestatiegericht. Het is dus ook niet de bedoeling dat je je lichaam forceert. Iedereen doet wat hij/zij kan en voelt zelf het beste hoever je kan gaan. Zo gauw je merkt dat je ademhaling versnelt, ben je te ver en neem je weer een stapje terug.  Prima als je jezelf tot een krakeling kan opvouwen, maar dat is niet ons hoofddoel.

In de naam Hatha komen de Sanskriet woorden Ha (zon) en tha (maan) samen. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In Hatha Yoga komen die tegengestelde energie├źn samen. Door concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar bewustzijn. 

Voordelen van Yoga: meer flexibiliteit, kracht en balans - meer energie- beter slapen- betere ademhaling - betere houding en minder stress.